INFORMATION

The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, Official Journal of the Federación Iberoamericana de Asociaciones de Psicología (FIAP) and of the Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud (SUIPS) publishes bilbliometric and empirical articles and meta-analytic reviews focused on topics dealing with psychology and health sciences. Papers in Spanish, Portuguese and English may be submitted. The journal is driven to researchers, academics and professionals, especially from the Latin-American community, in Psychology and health sciences (e.g., medicine, nursing, physiotherapy) with the aim of serving as a bridge between those areas and to transfer evidence based knowledge to academics and professionals at real time.

The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud
  • Editor: Ramón González Cabanach
  • Associate Editors:
  • Francisca Fariña
    Telmo Baptista

  • Editor: Ramón G. Cabanach
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: c/ Conde de Peñalver 45, 5º
    28006 Madrid
  • Phone: 91 444 90 20
  • Fax: 91 309 56 15
  • Email:rips@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 12. Issue. 1. January. 2021. Pp. 34-43


DOI10.23923/j.rips.2021.01.043

Reading span test in subjects with speech, language and communication needs (SLCN)

Prueba de lectura en sujetos con necesidades de habla, idioma y comunicación (SLCN)

Pilar Vieiro-Iglesias y Eva Quireza-Fornos

Universidad A Coruña

Recibido: 06 - 12 - 2020 ? Aceptado: 14 - 12 - 2020 ? Avance online: 28 - 12 - 2020

Resumen

Working Memory (WM) is considered one of the basic components of cognition, and the measurement of WM span is very relevant to the study of individual differences in complex cognitive tasks. The aim of the present study is the adaptation of Daneman and Carpenter’s Reading Span Test for use in subjects with speech, language and communication needs users of alternative o augmentative communication systems. We elaborated and administrated the new working memory test (RST-P), and finally, we analysed the relationships between the new Reading Span Test for subject with speech, language, and communication needs and digit span test. Results showed that RST-P is appropriately discriminative to measure WM span and predicts individual differences.

Abstract

La memoria de trabajo (MT) se considera uno de los componentes básicos de la cognición, y la medición de la amplitud de la MT es muy relevante para el estudio de las diferencias individuales en tareas cognitivas complejas. El objetivo del presente estudio es la adaptación de la Prueba de Amplitud de Lectura de Daneman y Carpenter para su uso en sujetos con necesidades de habla, lenguaje y comunicación, usuarios de sistemas de comunicación alternativos o aumentativos. Elaboramos y administramos la nueva prueba de memoria de trabajo (RST-P), y finalmente, analizamos las relaciones entre la nueva Prueba de lectura para SLCN y la prueba de memoria de dígitos. Los resultados mostraron que RST-P es apropiadamente discriminatorio para medir el alcance de MT y predice diferencias individuales.

Palabras clave

Memoria operativa, Comprensión lectora, Reading span test, Sistemas alternativos de comunicación, Necesidades comunicativas.

Keywords

Working memory, Reading comprehension, Reading span test, Alternative communication systems, Communication needs.

Copyright © 2017 Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud. Publicado por Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

AbstractPDF

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rips.cop.es