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The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, Official Journal of the Federación Iberoamericana de Asociaciones de Psicología (FIAP) and of the Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud (SUIPS) publishes bilbliometric and empirical articles and meta-analytic reviews focused on topics dealing with psychology and health sciences. Papers in Spanish, Portuguese and English may be submitted. The journal is driven to researchers, academics and professionals, especially from the Latin-American community, in Psychology and health sciences (e.g., medicine, nursing, physiotherapy) with the aim of serving as a bridge between those areas and to transfer evidence based knowledge to academics and professionals at real time.

The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud
  • Editor: Ramón González Cabanach
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Abstract Abstract


Vol. 8. Issue. 2. July. 2017. Pp. 108-120


DOI10.23923/j.rips.2017.08.010

Factores psicosociales del consumo de verduras en niños escolarizados mexicanos de poblaciones urbanas y semi-urbanas

Psychosocial factors of vegetable intake in urban and semi-urban Mexican schoolchildren

Gerardo Ochoa-Meza, Juan Carlos Sierra, Carmen Pérez-Rodrigo, Javier Aranceta-Bartrina, Óscar A. Esparza-Del Villar y Bertha Musi-Lechuga

Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (México). Centro de Investigación Mente, Cerebro y Comportamiento (CIMCYC), Universidad de Granada (España). Unidad de Nutrición Comunitaria, Bilbao (España). Departamento de Ciencias de la Alimentación, Fisiología y Toxicología, Universidad de Navarra (España).

Recibido: 14 - Enero - 2017 Aceptado: 20 - Abril - 2017 Avance online: 12 - Mayo - 2017

Resumen

The aim of this study is to explore a predictive capacity of psychosocial factors of motivation, ability and environmental opportunity factors of vegetable intake between urban and semi-urban schoolchildren population 10 to 12 years old of six cities of the State of Chihuahua (Mexico). A validated questionnaire was administered in a representative sample of 1434 schoolchildren of Elementary School. Frequency of daily consumption of vegetables was higher in semi-urban schoolchildren (vegetables ? 2 portion/day). The regression analysis explained 33% (p<0.01) to 45% (p<0.01) of the variance in vegetable intake by potential psychosocial factors. Preferences, cognitive abilities, perceived barriers and accessibility at home were a significant related to vegetable intake in urban (B<0.18, p<0.01) and semi-urban schoolchildren (B<0.11, p<0.01). It is concluded that in designing effective intervention to increment vegetable intake between urban and semi-urban children should focus on increase the preferences and cognitive abilities. Also, decrease perceived barriers and facilitate the availability at home. Finally, implication of the findings in psychosocial factors and for more efficient future research interventions need to be applied on mediation analysis to determine the predictive capacity and strength of the factors to obtain more effective intervention.

Abstract

El objetivo del presente estudio es explorar el poder predictivo de factores psicosociales de motivación, habilidad y oportunidad ambiental asociados al consumo de verduras, en niños escolarizados de 10 a 12 años que residen en poblaciones urbanas y semi-urbanas de seis ciudades del Estado de Chihuahua (México). Se aplicó un cuestionario validado en una muestra representativa de 1.434 niños de Educación Primaria. La frecuencia de consumo diario fue mayor en niños semi-urbanos (verduras ? 2 porciones/al día). Los factores en los análisis de regresión explicaron en población urbana y semi-urbana del 33% (p < 0.01) al 45% (p < 0.01) de la varianza en el consumo de verdura. Las preferencias, habilidades cognitivas, percepción de barreras y accesibilidad en la casa se asociaron al consumo de verduras en niños urbanos (B < 0.18, p < 0.01) y semi-urbanos (B < 0.11, p < 0.01). Se concluye que el diseño de intervenciones para fomentar el consumo deberá centrarse en incrementar las preferencias y habilidades cognitivas, en disminuir la percepción de barreras y facilitar la accesibilidad en la casa. Finalmente, se discuten las implicaciones de los hallazgos sobre los factores psicosociales y la necesidad de realizar análisis de mediación en futuras investigaciones para determinar su capacidad y fuerza predictiva para el logro de intervenciones efectivas.

Palabras clave

Factores psicosociales, Consumo de verduras, Cuestionario, Niños, México.

Keywords

Psychosocial factors, Vegetable intake, Questionnaire, Children, Mexico.

Copyright © 2017 Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud. Publicado por Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

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